zondag 15 februari 2009

Hans

Wat zijn er toch veel dimensies in het leven. Nu weer in de mailbox een bericht van een oude lover, van jaren her. 'Ik wil je iets vertellen waarvan het belangrijk voor mij is dat jij het weet. Het gaat over mijn zoektocht naar wat ook wel genderidentiteit genoemd wordt. Voor de meeste mensen is het zo vanzelfsprekend dat ze er niet over nadenken of ze zich man of vrouw voelen. Voor mij is het nooit vanzelfsprekend geweest: mijn gevoel zegt me dat ik geen vrouw ben, maar een man. Het afgelopen jaar heb ik geprobeerd meer op mijn gevoel af te gaan dan op mijn verstand en ik ben er nu van overtuigd dat dat mijn innerlijke gevoel "een man te zijn" écht niet meer overgaat. Ik heb mij bij de VU aangemeld voor een geslachtsaanpassende behandeling.' 'De procedure tot geslachtsaanpassing bestaat uit een aantal fases waaronder gesprekken met een gender-psycholoog, een hormoonbehandeling en in een later stadium operaties. Het eerste stadium van gesprekken heb ik inmiddels achter de rug en ik ben onlangs begonnen met de hormoonbehandeling. De eerste veranderingen zullen over enkele weken te zien en te horen zijn, en in de loop van het komende jaar steeds duidelijker worden. Omdat mijn oude naam niet meer bij mijn identiteit past, heb ik die veranderd. Graag wil ik voortaan aangesproken worden met mijn nieuwe roepnaam: Hans.' 'Ook zou ik het prettig vinden als je naar mij verwijst in de mannelijke vorm ('hij', 'hem' of 'zijn'). Je vergissen is natuurlijk mogelijk, daar doe ik niet moeilijk over. Als door de hormonen mijn stem omlaag gaat en mijn uiterlijk mannelijker wordt, zal het wel makkelijker zijn mij als man te beschouwen. Mocht je meer willen weten dan kun je me natuurlijk altijd vragen.' Lieve groeten, Hans

Geen opmerkingen: