dinsdag 4 mei 2010

Herdenking

De doden herdenken doe ik dit jaar thuis op de bank. De Dam is te ver weg. Bovendien vind ik het niet fijn op de Dam. Je merkt als publiek weinig van de ceremonie, je staat er voornamelijk klem in de menigte. De keren dat ik er was had ik altijd het gevoel dat we als ratten in de val zaten.

Toen ik in Bos & Lommer woonde ging ik elk jaar naar een perkje aan de Bos & Lommerweg - volgens mij was de herdenking het hoogtepunt van het jaar van de toenmalige Stadsdeelvoorzitter. Er stonden daar elk jaar zo'n honderd mensen, doorgaans autochtone Nederlanders, en er waren allemaal Marokkaanse kinderen omheen aan het fietsen. Nieuwsgierig, erbij willende horen en toch ook niet. Alle ruimte. Ik heb niet tijdig genoeg onderzocht waar Dodenherdenking hier in Oost is. Misschien bij de begraafplaats De Nieuwe Ooster, die hier niet ver vandaan is? Of bij de (joodse) Begraafplaats Zeeburg, in een hoekje van het Flevopark? Volgend jaar meer aandacht aan besteden.

Nu een incident op de Dam. Ik schrik van de beelden. Blijkbaar zijn we allemaal erg bang en schrikachtig met elkaar. Dat vind ik het ergste geloof ik. Dat gevoel van onveiligheid. Iemand in de buurt van het incident heeft het gefilmd. Commentaar van een van de kijkers: Wie gaat er nu tijdens die twee minuten stilte staan filmen? Maar ja, als de NOS geen uitsluitsel biedt ga je wel op YouTube zoeken.

Geen opmerkingen: