vrijdag 21 mei 2010

Tik tik tik

Terwijl ik zit te pianospelen - onder dit raam - hoor ik steeds gestommel en getik om mij heen. Eerst denk ik dat Vespa het op haar heupen heeft gekregen, maar die ligt weer als theemuts op het balkon. Zou het de buurvrouw zijn? Waar is ze mee bezig? Dan kijk ik omhoog naar mijn hoge bovenramen en zit er een vogeldier - zwart met lange oranje snavel - tegen mijn raam te tikken. Tik tik tik. Mijn kennis der natuur is weer eens nihil. Wie kan mij vertellen welke vogel hier tikt?

Lodewijk tipt www.wildewijde.wereld.nl, maar die geeft nog geen uitsluitsel. Een scholekster? De snavel klopt wel, en zijn verenkleed kan ik door het perspectief niet zien. Die hoort toch op de Wadden. Maar wat doet die aan de Zeeburgerdijk? De wildewijdewereld zegt: 'Scholeksters zijn zowel weidevogels als kustvogels. In beide biotopen kunnen ze volop aangetroffen worden. Het nest is niet meer dan een klein kuiltje in de grond. Tegenwoordig broeden ze ook vaker op platte kiezel daken in het stedelijk gebied.'

Geen opmerkingen: