zondag 30 mei 2010

Pierementen

Omdat ik vrijdagmiddag een beetje heb lopen freewheelen moet ik van mezelf op zondagmiddag de aantekeningen van afgelopen interview uitwerken. Wie de ruimte neemt om meer dan twee uur met een snelsprekend persoon te spreken is al gauw vele uren bezig met het uittypen van alle onduidelijke aantekeningen. Die moeten binnen enige dagen als parelende wijsheden op papier komen.

Als beloning mag ik van mijzelf naar het Pierementmuseum en kan ik halverwege aansluiten bij de laatste rondleiding. Geweldige beelden zijn er te zien. De vrouwenfiguren op dit orgel zijn nogal fors uitgevallen: het zijn net travestieten. Het draaiorgel is typical Dutch, vertelt de gids. Want Zwitsers kunnen zo'n orgel niet een berg op duwen. De Belgen hadden meer ballroom-orgels. De kermisorgels spelen Tulpen uit Amsterdam en Michael Jackson. Wat een geluid! Majestueus. Levenslustig. De gidse en ik staan een klein beetje te swingen, maar de toeristen doen niet mee. Dat is jammer. Dan wij ook maar niet.

Geen opmerkingen: