vrijdag 27 augustus 2010

Kamperen in 1967


Het was Bobby's eer te na dat die plank met fotoboeken naar beneden was gekomen, dus nu hangt hij weer met diepere boorgaten, grotere pluggen, grotere schroeven. Nu móet hij het houden, zegt Bobby. Maar, voegt hij er bezwerend aan toe, die fotoboeken zijn wel erg zwaar.

Het is echt een taakje voor de vrijdagavond om al die fotoboeken weer op die hoge plank te zetten. Stoel op stoel af. Onmiddellijk verlies ik me weer in het verleden. Men komt weer zulke leuke foto's tegen! Voor nu kies ik twee foto's van onze eerste gezinskampeervakantie in de Ardennen. Want afgelopen Zweden was heus niet mijn eerste kampeervakantie. Die was circa 1967 schat ik zo. Het was een groepsvakantie, een vrijgemaakte groepsvakantie. In een huurtent. Alle vrijgemaakte gezinnen hadden eenzelfde oranjeblauwe tent die samen in een vrijgemaakte halve kring stonden. Een dominee leidde het kamp.

De camping was gelegen aan de rivier de Ourthe bij La Roche en Ardennes. Ik ben het meisje in het rode badpak lìnks. Eigenlijk zagen we er best gewoon uit, ook al waren we vrijgemaakt. Je ziet er niets van.

Het was onze eerste buitenlandse vakantie. Daarvoor waren we altijd naar Zeeland geweest met als verste Zeeuws Vlaanderen. Wat ook wel tamelijk ver was in een Oude Opel en zes kinderen vanuit Drente. Het buitenland vond ik heel spannend. Eén zin Frans kon ik: 'Je ne parle pas francais, je suis une Hollandaise.'

Geen opmerkingen: