zondag 13 februari 2011

Beelden

Het is best moeilijk om op zondagochtend in een H. Mis te geraken, want ze beginnen bijna allemaal om 10 uur half 11.  Dat is niet te doen wanneer men een beetje wil uitslapen.

Dus nemen we de Mis van half 1 in de Krijtberg. Dat blijkt  helaas een Mis zonder muziek. In deze Mis wordt veel (mee)gepreveld. Gelukkig maken de stemmen om je heen het weer tot een heuse Belevenis. Naast mij zit een oude dame die de teksten Mijn-Schuld-Mijn-Schuld-Het-Is-Allemaal-Mijn-Schuld met een Duits accent prevelt, achter ons doet een dame dezelfde tekst met een enorme kak-stem.

Er zijn volgens mij ontzettend veel mensen jaren in therapie om erachter te komen dat het níet allemaal hun schuld is en dat ze dat maar aangepraat is. Deze dames hebben het niet tot dat punt gebracht...

Toch is het wel weer fijn er te zijn, inde Krijtberg, met al die kleurige pracht en praal. In Trouw staat een interview met een filosoof Jan Bor die veel wetenswaardigs zegt, en ook iets over beelden. Daardoor heb ik ineens tekst voor het feit dat in mijn kapelletje zowel een Mariabeeld als een Liggende Boeddha als een speelgoedaap staan.  Hoe die beelden je kunnen raken, benoemt hij. Jezus aan het kruis brengt je in contact met het lijden, een Mariabeeld met de liefde, een Boeddha-beeld met de stilte.

Geen opmerkingen: