vrijdag 11 februari 2011

Suikerkat

- Dag mevrouw Theodora, u spreekt met de dierenarts. De uitslag van het bloedonderzoek is binnen en het is duidelijk: Uw Vespaatje (???) heeft suikerziekte. Nu kunnen we tot behandeling  overgaan. Mijn eerste vraag: lust ze het dieetvoer?  
- Ja ze lust het voer. Al mauwt ze wel de hele dag.
- De kans dat een kat herstelt van suikerziekte is 1 op de 10. Maar als ze een kilo minder zou wegen is de kans dat ze herstelt groter. Kunt u langskomen, vanmiddag nog? Jazeker, maar ik moet eerst in de spits naar de opticien in de Kinkerstraat.

- Dierenarts, vertelt u mij. Wat kan ik allemaal verwachten?
- Het gaat wel wat van u vragen. U moet eerst leren insuline spuiten. Vespaatje moet twee maal per dag insuline met precies twaalf uur ertussen. Dus bijvoorbeeld om 8 uur 's morgens en om 8 uur 's avonds. Of om zeven uur 's morgens en om 7 uur 's avonds. Dat mag u nooit overslaan. U moet heel regelmatig gaan leven. Eerst moet u de komende weken een paar keer langskomen, want u moet leren prikken en we moeten de juiste dosering bepalen. Dat steekt nogal nauw.

- Dierenarts, kunt u mij misschien voorrekenen wat dit me - behalve mijn vrijheid - allemaal gaat kosten?
- Het dieetvoer is natuurlijk duurder dan u gewend was.
- Ja.
- Al die consulten waarbij we de suikerwaarden meten, dat zou à 39 euro nogal uit de hand lopen, die doen we voor 20 euro. De insuline kost 25 euro per flesje en daar doet u weken mee.

De dierenartsassistente die de afspraak maakt zegt voor de zekerheid:
- Vergeet u als u vanmiddag langskomt niet Vespaatje mee te nemen?

Lees verder: Suikerziekte bij katten

Geen opmerkingen: