woensdag 2 februari 2011

Magnetron

Mutti krijgt tegenwoordig eten van Tafeltje Dekje (wat geloof ik helemaal niet meer Tafeltje Dekje heet, maar dat zal ik later verder uitzoeken). Het eten wordt ergens in Emmen in een verzorgingshuis bereid, stel ik mij voor, en vrijwilligers brengen het rond en zetten het lauwwarm neer. In het kader van de bezuinigingen en een tekort aan vrijwilligers wordt dat minder en anders: straks krijgt ze nog maar één keer per week een stapel kant-en-klare maaltijden die uit Arnhem komen (!), die ze dan zelf elke dag in de magnetron moet opwarmen. Dat moet de Thuiszorg dan maar doen.

Vroeger ging ik de lekkerste maaltijden bereiden voor Mutti, maar dat is nu te ingewikkeld met dat Tafeltje Dekje. Die hebben schema's die weken van tevoren vastliggen, het is allemaal weinig flexibel en ook nooit zeker. Maar om nou dat Tafeltje Dekje-eten weg te gooien ten faveure van je eigen maaltijd, dat stuit ook weer tegen de borst. Tegenwoordig zetten wij Geschwister voor elkaar maar een magnetron-maaltijd in de koelkast.

Vandaag heb ik Vier Groenten Stamppot met een Extra Grote Worst. Mutti krijgt witte rijst met kipkerriesaus en doperwtjes. Ze kijkt naar de beide maaltijden en zegt: 'Ik heb eigenlijk meer zin in stamppot'. Dus verdelen we de Vier Groenten Stamppot met Extra Grote Worst en daarna de witte rijst met kipkerrie en doperwtjes. En dat om kwart voor twaalf 's middags.

Geen opmerkingen: