zaterdag 5 mei 2012

Dodenherdenking

Dodenherdenking doe ik ik niet graag op de Dam. Te massaal, te vol, te ver weg. Maar het Ceramplein hier het dichtst in de buurt, waar ook een kleine Dodenherdenking is, is ook 'mijn' plein niet. Ik besluit tot de Hofkerk in de Watergraafsmeer. Daar is een Herdenkingsconcert met het Vocaal Ensemble Duodektet en het Koperblazersensemble van het Nederlands Philharmonisch Orkest. Reenske gaat mee.

Het is onverwacht vol. De pastor vertelt over drie mensen uit de buurt die waren omgekomen, zo maar drie individuelen. Een jongen die van de straat geplukt werd als represaillemaatregel voor het een of ander, een politieman die weigerde Joden op te pakken, en een halfjoodse vrouw die katholiek geworden was en bij deze kerk hoorde. Met een Nederlandse naam, een Nederlands uiterlijk, en veel katholieke vrienden. Ze dacht: ik kom er wel doorheen, maar ze werd voor een paar gulden verraden. Verder is er muziek. Ze zingen en spelen de 'Messe en l'honner du Saint Sacrement' (1945) van Joseph Jongen.  Het duurt heel lang en is heel mooi.

Geen opmerkingen: