zaterdag 5 mei 2012

Wondere werelden

Wat zijn er toch een werelden waar je geen weet van hebt. Dat is het mooie van het programma Man Bijt Hond, dat ze overal naar binnenstappen en mogen kijken en laten zien. Achter elke voordeur bevindt zich een heel eigen universum.

In de Sint Pieterspoortsteeg is een deur en daarachter leidt een smalle steile trap naar een boeddhistische meditatieruimte. Van de richting Vipassana: dat is inzicht-meditatie. Vandaag is een speciale feestdag en daarom is er een Thaise monnik uit Landsmeer om voor te chanten. De feestgangers chanten onder leiding van de monnik de 'vier edele waarheden' en 'het achtvoudige pad' in het Thais.

Er zitten, begrijp ik, drie Thaise monniken in Landsmeer om de Thaise gemeenschap (vooral Thaise vrouwen die met Nederlandse mannen zijn getrouwd) spiritueel voeding te geven. Deze monnik draagt een oranje robe en oranje sokken (met een roodwitblauw streepje).

Ik doe twee uur mee met de ceremonie, die ruim vier uur duurt. Dan is het wel even genoeg. In plaats van stiekem wegsluipen verman ik mij, groet en dank ik de mensen vriendelijk en verlaat ik het pand weer. Terug naar m'n eigen universum.

Geen opmerkingen: