donderdag 16 augustus 2012

Wijsheid

Ik heb ook gelezen in de interviewbundel 'Wijze mannen & wijze vrouwen' van Susan Smit. Wijsheid, wie wil dat nu niet? Haar wijze mensen zijn geen mensen van wie ik gauw een boek zou lezen, maar ik vind het wel interessant om kort in hun gedachtengoed ingewijd te worden. Het boek is een bundeling interviews. Susan Smit gaat op bezoek en doet verslag van haar bezoek. Jane Goodall die ontdekte dat gorilla's net zulke intelligente, emotionele en sociale wezen zijn als mensen. Prinses Irene die zich met de energieen van flora en fauna verbindt, Byron Katie met een simpele levensfilosofie dat je je gedachten moet omdraaien, Xaviera Hollander als ultieme plezierbelever...

Het is wel onderhoudend, maar niet dwingend. Ik ben niet heel erg enthousiast. Het zijn magazine-interviews, niet perse op informatie-overdracht gericht, want het gaat elk verhaal ook uitgebreid over Smit zèlf, en haar hekserij en haar ijdelheid. Misschien moet je uit zo'n boek een verhaal per week/dag lezen en dan wegleggen en erover herkauwen.

Wat is wijsheid? That's the question. Hoe kan ik als stadsbewoner met een drukke intellectuele baan mij nu als Irene met de bomen verhouden? En de kosmische energieen? Moet ik boom uitzoeken in het Flevopark om mij mee te bevrienden? Zelfs hier op de Azoren temidden van overweldigende natuur verkeer ik in een toeristenstramien: we gaan ontbijten, wandelen, uit eten, naar de supermarkt.

Het liefst doe ik helemaal niets. Lezen, tekeneb, muziek luisteren. Net als thuis. Je gaat toch niet maar de Azoren om helemaal niets te doen? Een beetje te lezen en te tekenen? Dan kan je net zo goed naar Egmond aan Zee!

Misschien wil ik wel net zo lief naar Egmond aan Zee. Wat een erge gedachte hier te Sao Jorge. Misschien is het wel wijsheid. Van der Kwast vind ik in elk geval veel wijzer dan Smit.

Geen opmerkingen: