maandag 29 december 2014

Een nieuwe vriendin

Ik doe een sentimental journey zo aan de eind van het jaar: in mijn uppie naar de nieuwe film van François Ozon: 'Une nouvelle amie'. Hij draait in de Movies, in mijn oude buurt, waar ik zo veel naar de film ben geweest, alle jaren van mijn Amsterdamse leven. Ik vind het te ver fietsen, maar bus 22 rijdt ook naar het Haarlemmerplein.

François Ozon, ik heb veel van hem gezien. Vrouwelijkheid is zijn thema en dat heeft hij ook hier weer op een onnavolgbare wijze uitgewerkt. Prachtig, totaal onvoorspelbaar en toch geloofwaardig. Zeer ontroerend. 

Over onverklaarbare grote liefdes, over de grenzen van de sekses heen. Over grote verlangens die buiten de normale orden vallen. Over subculturen waar daar dan weer plaats voor is. Over de onverklaarbaarheid van de liefde. Over fe liefde die alles overwint. Over gewone mensen die op excentrieke mensen vallen en vice versa. Over verbeeldingskracht die alles een beetje mooier of erger maakt dan het is.

Mooie film weer. François Ozon, he did it again.

Geen opmerkingen: