zaterdag 13 december 2014

Spirituele zorg

Een uurtje bijpraten met F. Zij is psycholoog / therapeut / coach en zij is een maand geleden in het kader van spirituele zorg bij sterven en rouwverwerking een week in Tibetaans retraitecentrum Rigpa Lerab Ling in Zuid-Frankrijk geweest. 

Wat is heb je daar geleerd? vraag ik. Haar antwoord: dat de cursusleider benoemd had aan welke vijf aspecten van het leven je aandacht kan geven, en dan zo geformuleerd dat de mensen niet doorhebben dat je je met 'spiritualiteit' bezighoudt. Want dat kan zo kan afstoten. 

Van de vijf aandachtsvelden heb ik onthouden: geloof / de religieuze interesse van de persoon. De liefde in zijn /haar leven, de personen met wie zij/hij zich in liefde verbonden voelt. Haar/zijn inspiratiebron(nen). Waar zij/hij schoonheid aan ervaart. Op een open manier omgaan met lijden, ofwel lijden niet verdoezelen. Niet bang zijn voor de dood. Geloof ik. Ik heb nog nooit over spirituele zorg nagedacht. 

Vóór het bijpraten wist ik niet wat ik zou tekenen. Erna maak ik deze.

Geen opmerkingen: