woensdag 24 december 2014

Sukade

Het is de C1000 geworden. En verdomd als het niet waar is: ze hebben zowel sukade als gekookte kastanjes.

Sukade: ik houd er helemaal niet van. Het zat vroeger in de Groninger Koek. Vanwege de sukade had ik liever ontbijtkoek of kruidkoek. Nu eet ik alle drie nooit meer. 

Niet dat ik weet wat het is, sukade, maar ik weet wel waar ik naar moet zoeken. In het bakartikelenschap. De Marokkaanse vakkenvullers hebben geen idee wat ik vraag. Kastanjes? Sukade?

Sukade doet me denken aan marmelade, waar ik ook erg niet van houd. Even googelen en het klopt. Sucade is de gesuikerde schil van de vrucht van de sucadeboom. Een citrusvrucht. Die groeit in Griekenland en op Cyprus. Dat krijgen we dus in ons Kersttoetje uit de Wannee.

Je hebt ook sukadelappen. Rundvlees. Dat heeft weer niets met die vrucht te maken. Geen idee hoe dat etymologisch samenhangt.

Tenslotte heb ik nog een rare associatie. Als kind verhaspelden we het woord 'sukadekoek' altijd tot 'su-ka-dé-ko-ek'. Waarom?

Geen opmerkingen: