woensdag 19 augustus 2020

Houd de dief

Het stelen van de groente uit de bakken neemt vervelende vormen aan. Na mijn witte kool en prei is ook mijn knolselderij uit de tuin geript. Misschien lacht u erom, maar het is groot klein leed. Al die groenten heb ik maanden verzorgd en gekoesterd. Trots op,

Medetuiniers melden ook diefstal van prei, en van aardappelen. Mijn rode kool staat er nog en de bolcourgette, maar je houdt je hart vast. Ik heb nu kleine bordjes neergezet met ‘verboden te stelen’. Niet zo subtiel nee. Je moet toch wat.

Op de groepsapp is er opeens veel dynamiek. Een medetuinier rapporteert: ‘Vanochtend heb ik een dame betrapt op het afrukken van peren van mijn peren leiboompje uit de voortuin. Het zou heel goed kunnen dat dat dezelfde persoon is die groenten uit de moestuinbakken trekt. Het is een klein gezette dame, heeft kastanjebruin haar naar achter in een laag staartje. Rond gezicht, heb ik niet goed kunnen zien vanwege een grote zonnebril en bleek gelaat. Ze heeft een klein wit hondje met het en der wat zwarte vlekken. Is ongeveer zo groot als een konijn. Misschien hebben jullie er wat aan.‘

En een ander: ‘Vanmorgen in mijn bak gezaaid. Mij kwam ter ore dat er een Romavrouwtje rondrijdt in scootmobiel die alles wat eetbaar is pakt, wordt wel aangesproken en dan antwoordt: “Ik moet ook eten!” dit gaat niet stoppen. Een bordje helpt niet.’

Een derde: ‘Wij zijn ondergronds gegaan met aardappelen. We moeten nog oogsten dus dat wordt een verrassing.’ En even later: ‘ Helaas de ondergondse methode werkt ook niet. Onze aardappels zijn voor een deel uitgegraven.’ En: ‘ Ik ga muizenvallen ingraven.’ 

En ik fantaseer dat ik met een buks voor het huis ga zitten wachten.


Geen opmerkingen: