Momenteel is gaande het Festival Oude Muziek, dat door de Corona-crisis een heel andere vorm heeft dan anders. Ik had me er niet zo in verdiept moet ik eerlijk zeggen, want wil je een concerten bijwonen dan moet je er als de kippen bij zijn anders vis je achter het net. Maar dit jaar is het festival Oude Muziek (deels?) te volgen via ‘livestreams’ op Facebook en YouTube. Bij Facebook moet je ze ‘volgen’ (‘vriend’ worden is niet voldoende) en bij YouTube moet je je abonneren. Er is een agenda van vier concerten per dag die gestreamd worden. Ik ben er nog niet achter of je ook kan ‘terugkijken’, maar dat ga ik zeker uitzoeken.
Zojuist slaag ik erin een práchtig concert mee te maken van drie fluitistes die Telemann spelen. Ze spelen in het gebouw De Driehoek bij de Oud-Katholieke Gertrudiskathedraal.
Twee jaar geleden (pas mijn werk kwijt) ging ik bloggen over het festival, twee concerten minstens deed ik per dag en interviews met muzikanten, medewerkers en publiek. Het was dag en nacht werk. Ik had toen ook nog een Australische vakantiekennis Marilyn te logeren die wel vijf concerten per dag aankon. Onstuitbaar was ze. Tureluurs werd ik. Vorig jaar toen ik mijn pols had gebroken wilde ze per se weer komen logeren en ik wilde dat per se niet. Dat trok ik niet. Wat een toestand was dat.
Maar die concerten waren práchtig. Fantastisch. Dus dat je ze nu (gratis) kunt volgen via live streams is geweldig. Wat voor business model hanteren ze hiervoor? Normaal komen er vele vele duizenden bezoekers. Mensen die een week vrij nemen voor het Festival. Maar nu? Er zijn geen inkomsten en alleen maar uitgaven. Hoe kan dat? Een volledig gesubsidieerd overbruggingsjaar? In de hoop dat volgend jaar alles weer normaal is?
Een beetje zoekwerk levert op dat ze dit jaar 160 concerten organiseren door heel Nederland heen, met in Nederland wonende muzikanten. Hun leven staat dramatisch op zijn kop daar zijn al maanden geen werk meer hebben. Het Parijse openingsconcert kon niet doorgaan vanwege een nieuwe lockdown. Maar ze wisten uit te wijken naar een abdij in de buurt van Bordeaux van waar in een geheel kale kerk de opnamen zijn gemaakt. Kippenvel.
Het openingsconcert en de openingswoorden van directeur Xavier van Damme:
Geen opmerkingen:
Een reactie posten