dinsdag 3 november 2009

Het Drijfverenwiel

Al maanden geleden heb ik een test Werkgerelateerde Drijfveren ingevuld, maar telkens als er weer een werkgerelateerde wurkshup was was ik net het land uit. Nu krijg ik alsnog de uitslag. Twee uurtjes privé met Trainer. Het idee achter zijn 'Drijfvererenanaluse': 'De motivatie van mensen om prestaties te leveren neemt toe naarmate zij hun passie, voorkeur en interesse kwijt kunnen in hun functie of werkomgeving. Inzicht in wat mensen werkelijk beweegt, ofwel hun drijfveren, is van onschatbare waarde voor organisaties die menselijk kapitaal als hun belangrijkste asset zien.'

'Het achterhalen van die drijfveren is niet eenvoudig', lees ik op de site van Trainer. 'Vaak is het voor de betrokkene al heel moeilijk om te verwoorden vanuit welk perspectief hij of zij de wereld bekijkt. Niet voor niets spreekt men wel over hidden motivators. Het MDI-Drijfveren Profiel maakt het makkelijker om door te dringen tot de belevingswereld van een medewerker. In korte tijd haalt u boven tafel waarom iemand de dingen doet zoals hij of zij ze doet. U brengt de drijfveren achter zijn of haar gedrag in kaart en leert vanuit welke normen, waarden en attituden hij of zij acteert en reageert. Dit stelt u in staat om samen met de medewerker te bepalen tegen welke voorwaarden en prijs prestaties geleverd kunnen worden. Sterker nog, of die prestaties wel geleverd kunnen worden zonder dat de betrokken persoon in conflict komt met zijn of haar innerlijke beweegredenen.'

Het profiel gaat uit van een zestal basis-attituden, geformuleerd door de Zwitserse gedrags-wetenschapper Eduard Spranger. Die zes zijn: 1. De Intellectueel wordt gedreven door een zucht naar kennis, de passie om te ontdekken, te systematiseren en te analyseren. 2. De Pragmaticus leeft bij het 'voor-wat-hoort-wat-principe'. Heeft de drive om elke investering (geld, tijd, kennis, etc.) terug te willen verdienen. 3. De Estheticus wil de impressies uit de wereld om hem heen ervaren, raakt gepassioneerd door schoonheid, vorm en harmonie, en wil zichzelf kunnen ontplooien. 4. De Sociaal voelt een innerlijke drive om haat en conflicten te elimineren en anderen te helpen, zelfs als dat ten koste van de eigen persoon gaat. 5. De Individualist heeft een sterke drang de touwtjes in handen te nemen en zelf richting te geven aan zijn of haar leven. Schroomt daarbij niet ook voor anderen de koers uit te zetten. En 6. De Traditionalist wordt gedreven door zingeving en zoekt naar een systeem om het leven inhoud te geven. Dat kan een religieus, filosofisch of levensbeschouwelijk systeem zijn.

Het rapport dat Trainer me overhandigt bevat een Drijfverengrafiek, het Drijfverenwiel en een Drijfverenvergelijking. Goeie woorden weer voor Galgje. Wat leren we/ze over mij? Mijn allerbelangrijkste drijfveer is de Esthetische (gaat voor kwaliteit), die is zo bovenmodaal, die kan men gerust een Pássie noemen. Die wordt op de voet gevolgd door de Intellectuele Drijfveer (wil weten hoe het precies zit). Ook mijn Traditionalistische Drijfveer is erg aanwezig (wordt sterk gedreven door normen en waarden). De Individualistische Drijfveer is ook groot (hecht aan onafhankelijkheid). Mijn Sociale Drijfveer zou niet zo groot zijn. En mijn Praktische Drijfveer is bepaald onder de maat (wat zij er materieel mee opschiet kan haar niet zoveel schelen). Nou, dat weten we/ze dan ook weer. Op cursus wil ik wel, als ze me uitleggen waar het goed voor is, staat ook ergens.

Trainer praat een boel. Ik knik instemmend en vriendelijk. 'Zégenen! Lucie Theodora', en: 'Bámboe' luiden mijn mantra's vandaag. Trainer vertrouwt het niet helemaal: 'Wat zit je nou alsmaar vriendelijk te knikken?'

Geen opmerkingen: