maandag 30 november 2009

Weihnachtsmarkt

Een lokkertje om naar Bitburg te gaan is de Weihnachtsmarkt. Duitse kerstmarkten vind ik altijd bijzonder mooi. Ze oefenen een grote aantrekkingskracht op mij uit. Als ik er nog niet ben. In werkelijkheid is ook deze Bitburger Weihnachtsmarkt weer bijzonder treurig. Bratwurst en Glühwein. Hier heeft de plaatselijke Chinees ook een kraam. En op elke hoek van de winkelstraat is een kerststal, een met levende have, een zelfs met konijnen.

We raken verzeild in de Bitburger hobbywinkel van een soort dat in Nederland niet meer bestaat. Heel Duitsland is dezer dagen denk ik aan het knippen en plakken, of breien, of kettingen maken, of schilderen, Kerstversieringen. Ik krijg van de weeromstuit enorme zin in een nieuwe hobby: speksteen bewerken. Misschien verkopen ze een beginnerssetje.

Geen opmerkingen: