zondag 8 november 2009

Jurken (slot?)

Het Gala is een echt Damesfeest. Welkom door Oude Baas, Nieuwe Baas en mijzelve. Wethouder Cultuur Caroline Gehrels heet welkom. Caroline Damwijk doet de tafelrede. Tijdens het Diner treden twee zangeressen op van Opera per Tutti en na afloop speelde de jazz-formatie Four Times a Lady van Heleen Schuttevaer. Zelf ben ik dus de spreekstalmeesteres, een functie waar ik nooit voor doorgeleerd heb en die me (laten we het maar mild formuleren) met wisselend succes afgaat. De Juryvoorzitters die de Juryrapporten uitspreken, hoogleraren, zijn ook al dames. Lisa Kuitert doet het echt goed. De andere voorzitter had zich dus op het nippertje moeten afmelden en wordt vervangen door ander jurylid Paulien. Er zijin ook wel heren op het podium. Alleen Elco Brinkman doet ook een woordje en reikt als een gerouitineerde charmante assistente de Enveloppe uit. En de meeste genomineerden en de winnaars zijn ook heren...

Het onderdeel opera (tijdens het diner) is bijzonder geslaagd. In de Opera is opera vaak zo pompeus en overweldigend, hier is het klein en persoonlijk. Heel mooi, leuk, onderhoudend, ontroerend. Opera per Tutti is niet een groep, maar meer een initiatief waarbij jonge operazangers kunnen optreden. Ze doen dat onder andere elke donderdagavond in de Vondelkerk te Amsterdam en in Utrecht op zondagmiddagen in het Spoorwegmuseum. Erg leuk. Hier treden twee zangeressen op met een pianist. Drie liederen. Een lied eindigt bij Vinnie op schoot. Vinnie is denk ik de jongste en mooiste man.

Bijna alle damesgasten zijn in het lang. Niemand is het gewend en het is echt een onderwerp. Ik hoop dat Hani501 veel jurken op de foto heeft. Niemand had van mij verwacht dat ik een jurk zou komen, laat staan zó'n jurk. De meeste lesbo's zijn in broek. Ik praat er met allemaal over. Slapeloze nachten hebben ze ervan gehad. Allemaal. Wat het precies is dat ze daar zó van slag van raken en dat ze het zó niet willen. Caroline heeft als concessie haar haar opgestoken. Staat heel leuk.

Mirjam heeft een heel duur Hugo Boss pak met een prachtige Hugo Boss-blouze met ritsen aan de zijkant bij de Bijenkorf. Dat ik uiteindelijk wel in jurk gegaan ben vindt ze boeiend. En hoe het me tegenstond. Maar het staat je heel goed, die jurk. Ja zeg ik, dat weet ik ook wel, het zou jou ook heel goed staan. En ik zeg hoe ik ervan geniet. Je kan wel geen 'traditionele' vrouw willen zijn, maar waarom eigenlijk niet. Waarom ontzeggen lesbische vrouwen zich dit plezier? Is het een generatieding? We weten het niet.

Mijn alternatieve gothic pak uit Grobbendonk is nooit aangekomen. Ik heb wel mooi 146 euri overgemaakt.

Geen opmerkingen: