woensdag 18 november 2009

Zaal vol alfa's

Als je omzet vorig jaar 315.000 euro was en dit jaar 292.000 - ik noem maar wat fictieve bedragen - hoeveel procent zijn we dan gedaald? Nadat ik een kwartier op de calculator heen en weer heb getikt besluit ik dat ik mijn tijd efficiënter kan besteden en dat ik het maar aan de accountmanager ga vragen. Ik vind het een beetje lullig, maar ik ben echt kwijt hoe je dat berekent. Dus zet men haar trots opzij en vraagt het haar. De accountmanager antwoordt: 'Dat kan je zo uitrekenen. Je rekent het verschil uit en dat deel je door de omzet van dit jaar.'

Anneke, Bien, Frances, Vinnie, help! Maar zij weten het óók niet. Wat gênant: een zaal vol alfa's. We hebben allemaal wel ergens een calculator in een lade, en optellen, aftrekken en vermenigvuldigen kunnen we wel, maar percentages berekenen: Ho maar! Na een half uur heen-en-weren en beschaamd lachen weten we het. Het antwoord is 315-292 = 23:292 = 7,8 procent.

Bien stuurt me ter ondersteuning nog een link naar het Vademecum Vakoverstijgende Vaardigheden voor Havo- en VWO-leerlingen: 'Let vooral ook op de zin "Een aantal rekenvaardigheden behoort iedere leerling in de bovenbouw van havo en vwo te beheersen"...

Geen opmerkingen: