vrijdag 28 januari 2011

Gevederde stok

Misschien ga ik binnenkort meedoen aan een groep mensen die dingen met elkaar willen delen op een ongebruikelijke wijze en wel in de kring met een talking stick.  Het is dat ze vanavond al beginnen en ik vanavond echt niet kan. Het kan zijn dat de groep besluit dat ik de eerste heel belangrijke bijeenkomst gemist heb en dus niet mee mag doen. We zullen zien.

Ik vind het wel spannend. Het zal heel anders zijn dan vriendenpraat, familiepraat, collegaepraat of kroegpraat, Om de beurt kun je de talking stick nemen en het woord nemen over iets wat jij belangrijk vindt om te delen. Mensen schijnen dan heel persoonlijk te worden en er ontstaat iets speciaals. Je wordt niet geacht op anderen te reageren

Even googelen: 'De talking-stick is eeuwenlang door Indiaanse stammen gebruikt als een middel voor onpartijdig verhoor. Wanneer er zich serieuze kwesties aandienden, nam de Leider de talking-stick en startte hij de discussie. Als hij klaar was bood hij de talking-stick aan en om het even wie dan wenste na hem te spreken kon de talking-stick nemen. Op deze manier kon iedereen die wenste te spreken dit doen. De anderen moeten stil blijven.'

Het stokje ziet er wel heel Indiaans uit. Ik ben benieuwd of deze groep met zo'n gevederde stok werkt of met een ander stokje. De gevederde stok heeft allemaal betekenissen. 'De adelaarveer die aan de talking stick geknoopt is geeft de spreker de moed en wijsheid om eerlijk en wijs te spreken. Het konijnenbont herinnert je er aan dat je woorden van je hart komen en zacht en warm dienen te zijn. De blauwe steen herinnert je eraan dat de Geweldige Geest het bericht van je hart hoort evenals de woorden die je spreekt.'

Wat zal ik die mensen gaan vertellen? Geen idee!

Geen opmerkingen: