donderdag 5 december 2013

Minderen

Het streven is mínderen. Minder dik, minder vet, minder dichtgesmeerd, licht en luchtig, uit de losse pols, 'n páár streken. Het is heel moeilijk, steeds ga ik weer te ver door. Ik heb er veel stilte vooraf voor nodig, ik kan niet 'Hóp' na een uitje tekenen. 

Vanmiddag na Chevetogne gaat het ineens wel. Er is daar een aardige broeder die veel weet over muurschilderingen in oosters orthodoxe kerken. Wanneer ik over de kermis aan muurschilderingen in Macedonische kerkjes begin knikt hij begrijpend. Hij kent ze, vindt ze ontzettend 'Grieks', en vindt de oude iconen dieper. Uiteraard. Maar bij hen te Chevetogne heeft een beroemde hedendaagse Russische schilder Archiemandriet Zenon ook moderne muurschilderingen gemaakt. Wat mij opgevallen is. Die doet alles in eigen tinten, bijvoorbeeld in vaalblauw en beige. 

Enfin, en zo kom ik na dit uitje toch te tekenen. Deze schets vind ik in dat streven wel gelukt. Al die vuile kleuren en dan dat béétje geel nog.

Geen opmerkingen: