woensdag 11 december 2013

Rechte lijn is goddeloos

'De rechte lijn is goddeloos' luidt het motto van de tentoonstelling. Voor Hundertwasser is de rechte lijn symbool voor het rationalisme van onze tijd. Onze samenleving hangt volgens hem aan elkaar van uniformiteit, wat mensen belemmert zich creatief te uiten en vrij te leven.

Hundertwasser ken ik vooral van posters, van beelden van series huizen, en het 'Hundertwaserhaus' in Wenen. Wie of hij is/was, wanneer hij leefde, bij wie hij hoorde, wie zijn kunstvrienden waren, en waarom hij maakte wat hij maakte: eigenlijk geen idee. Maar hij intrigeert wel.  Vandaag dus naar het Cobra Museum in Amstelveen.

Friedensreich Hundertwasser was een Oostenrijker die  leefde van 1928 tot 2000, overal ter wereld. Hij werd bekend als kunstenaar en architect, was een groot voorvechter van mens- en milieuvriendelijke bouwwijzen. Lange tijd haalden 'kenners' hun neus op voor zijn werk, omdat hij dat nogal royaal aan de commercie prijsgaf.

Deze tentoonstelling wil een rehabilitatie van zijn werk zijn en laat de vroege Hundertwasser zien, in samenhang met tijdgenoten als Klein, Manzoni, Fontana en enkele Japanse kunstenaars. Eind jaren 50, begin jaren 60 verbleef Hundertwasser veel in Japan waar hij het Zen-boeddhisme bestudeerde en de leer hiervan toepaste op zijn werk. Dat kenmerkt zich door eindeloze ronde en kronkelende lijnen en horror vacui. De spiraal is symbool voor begrippen als geboorte, beweging, leven en dood. Veel van de ‘spiraalschilderijen’ zijn bekend van reproducties. Maar wanneer je voor zo’n origineel staat, dan breekt de gelaagdheid erin open.

Ik voel met hem verwant. Denk nu: ik ga een poster van Hundertwasser in de kamer hangen. Zo'n labyrint. Of een Japanse tuin. Dan wordt het hier nóg kleurige en levendiger, en tegelijk is het zo zen als maar kan.  

Geen opmerkingen: