zaterdag 23 januari 2016

Darkness

Afscheid van Vinnie. Een leuk boerderij-restaurant De Vergulden Eenhoorn aan de Ringdijk in Amsterdam-oost. We zijn met 9 oud-collega's. De meesten zijn inmiddels een nieuwe weg ingeslagen. Wij doen allemaal een speechje voor Vinnie en prijzen hem. Hij was/is zo goed en zo leuk. Hij op zijn beurt vertelt wat hij van ons allemaal geleerd heeft. Dat is mooi. Ik schijn ooit tegen hem gezegd te hebben: zal ik naar je gemiep luisteren of zal ik er overheen walsen? Oeps. Was dat wel aardig? Nu dankt hij me ervoor. Ik was het vergeten, maar weet onmiddellijk aan welk moment hij refereert. 

Bien en ik hebben een speciaal afscheidsmagazine voor hem gemaakt. Vooral Bien. Achterop hebben ze mijn acht afscheidsportretten tot nu toe afgedrukt. 

Na afloop willen ze ouderwets  doorzakken, zoals vroeger, toen werken en wonen nog in Amsterdam was. Dat wil ik ook wel, maar ook wil ik de laatste trein halen. Hoewel er geloof ik geen laatste trein is, maar dat heb ik niet onderzocht. En of het fenomeen nachtbus in Utrecht bestaat weet ik ook niet. Of waar tegenwoordig bij bouwput Utrecht CS de taxi's staan. 

Zo loop ik tegen middernacht een beetje onrustig langs de stikdonkere Ringdijk. Als ik op Amstel arriveer blijkt de eerstvolgende trein richting Nijmegen pas om half één te gaan. Het liedje 'Station Geldermalsen' van de groep Vals Plat gaat door mijn hoofd. 'Ik weet het is véél te laat om te bellen, ik weet je bent véél te ver bij me vandaan, maar ik sta alléén op station Geldermalsen, alsjeblieft kom me halen. Breng me hier vandaan'. 

Ik bel Bobby en zing het liedje. Vanwege al die jaren dat ik je op vrijdagavonden met de bolide van Amstel heb gehaald. Hij zou het graag voor me doen hij heeft al twee zware biertjes gedronken. Ik zou toch niet willen dat hij de bolide boek tegen een boom reed? Nee. En dan blijken le laatste stadsbussen hier om 01 uur te vertrekken. In Amsterdam is het momentum van de laatste trams om  00.15u. Dus ik kan gewoon met bus 3 naar huis.

Geen opmerkingen: