donderdag 28 januari 2016

Hoop

Ik wil graag vluchtelingen spreken / fotograferen die gebruik maken van een pop-up bibliotheek. Wat betekenen die boeken voor hen? Dus ga ik naar de nieuwe bibliotheek op Kanaleneiland, waar de Utrechtse Vluchtelingenopvang is. 

Het pop-up biebje vind ik inderdaad, maar er is geen vluchteling te bekennen. De Marokkaanse hoogzwangere gehoofddoekte bibliothecaresse vraagt of ik de mensen zelf wil aanspreken of dat zij het voor me zal doen. Blijkbaar straalt de onwennigheid van me af. Er zijn daar zoveel mediterrane mensen al dan niet met hoofddoeken. Ik kan ze niet goed onderscheiden, zeg ik. Er is één vluchteling in de bibliotheek, die Arabische woorden op velletjes papier schrijft. Nee, hij kan maar een paar woorden Engels, laat staan dat hij Engelse boeken leest.

Dan maar naar de Nationale Voorleesdag, ook net daar in die bibliotheek. Tientallen Marokkaanse moeders en kindjes die opgewonden naar de juffrouw van de televisie komen luisteren. 



Geen opmerkingen: