maandag 4 januari 2016

Poortwachtster

Natuurlijk ben ik niet de enige die op deze eerste maandagochtend van het jaar naar de huisartsenpraktijk belt. Elf wachtenden voor mij. Een half uur lang zegt het bandje 'Wij danken u voor uw begrip'. 

Dan komt er een piepjonge assistente-stem die zegt: 'Een gekneusde rib duurt tien weken. U kunt elke zes uur een paracetamol nemen.' Ze vindt dat ik niet hoef te komen. De poortwachter van de poortwachter. 

'Maar ik wil graag dat de dokter ernaar kijkt en advies.' De assistente herhaalt het advies en voegt  er ook nog 'rust houden' aan toe. 'Maar ik wil graag een afspraak met de dokter!' De aanhouder wint. Nu mag ik morgenvroeg om tien voor negen. Wat is rust houden in deze tijden? Is het verstandig om met deze rug naar het werk te gaan? Mij lijkt van niet. Nu nog even niet. Het liggen helpt. Maar hoe lang dan?

Geen opmerkingen: