zondag 28 oktober 2018

Wintertijd

Met verbazing luister ik deze week naar de voors en tegens over de tijd voortzetten als zomertijd danwel wintertijd. Ik heb er maar heel weinig besef van, behalve dan dat je een uur meer of minder slaapt, maar in de nacht van zaterdag op zondag zonder verplichtingen op de zondag maakt dat niet zoveel uit. Ik heb de eerste dag altijd een verbazing in de trant van wat-is-het-vroeg-donker of wat-is-het-lang-licht, maar nu weet ik nog niet of het vanavond eerder of later donker zal zijn. We merken het wel. Zeker nu ik niet meer om 07.50 uur de deur uit hoef gaat het helemaal aan mij voorbij. 

Wat ik elke keer wel erg vind aan de tijdwisseling is het ovenklokje dat hier in huis het baken van de tijd is. Dat móet goed staan. We hebben inmiddels ook een digitale radiootje in de keuken staan die de tijd automatisch goed aangeeft, net als de telefoon, maar de oven moet handmatig. En de bediening van de oven is zo onlogisch dat altijd de gebruiksaanwijzing erbij gezocht moet worden en dan bladeren: waar stond het ook alweer. dat '2 x timertoets indrukken is blijkbaar niet te onthouden!

PS. Arjen Lubach besteedt wel een kwartier aan de Wintertijd. O, Arjen Lubach, dank!

Geen opmerkingen: