dinsdag 22 januari 2019

Mevrouw Ping

Gelezen: Hemelse mevrouw Frederike, de biografie over Frederike Harmsen van Beek. Dichteres. Veel besproken. Te leen van Will. Maaike Meijer is er ook veel mee in het nieuws geweest. Evenals met haar vorige biografie van Vasalis. Het is heel indrukwekkend, zo nauwgezet als Meijer te werk gaat. Het klopt ook helemaal dat ze dat doet. Maar ik vind het wel heel veel. 512 blz. Misschien ben ik lui en consumentistisch, maar van mij mag een biografie best slechts 150 à 200 bladzijden tellen. Zo schreef ik ze zelf indertijd ook, over de schrijfsters Willy Corsari, Clara Eggink, Henriette van Eyk. Dat was wel veel oppervlakkiger, niet te vergelijken, slechts drie maanden werk per boekje, maar toch. Af en toe blader ik nu ook maar wat verder in plaats van alles goed te lezen.

Ik vind die gedichten van Harmsen van Beek (die we niet eer Fritzo mogen noemen) zo knap. Zo dromerig, associatief, hoe zal ik het noemen! Zo bijzonder dat ze al decennia tot de verbeelding van zoveel mensen spreekt. Ze heeft veel mannen gehad, na elkaar trouwens, en altijd teerden ze op haar portemonnee die al niet erg dik was. Dat alles wordt breed uitgemeten. Willen we dat allemaal weten? Enerzijds, anderzijds.

Wat wil een mens weten van een geliefd dichteres?  Hoe haar dagen er uit zagen? Hoe zo’n gedicht tot stand kwam? 

Geen opmerkingen: