maandag 14 januari 2019

Dom

We gaan weer eens naar de Domkerk. Met mijn kerkelijke gevoeligheden vind ik het elke keer weer lastig om een kerk te kiezen, omdat geen enkele kerk aan mijn droomwensen voldoet. Niet te vroeg, niet te laat, niet te protestants, niet te katholiek, niet te bijbels etcetera. Niet hand-in-hand-in-de-kring het Onze Vader. Eigenlijk wil ik vooral stilte en mooie zachte (koor)muziek. 

Wat ik even vergeten ben, is die Nashville-verklaring. Daar heb ik me afgelopen week een beetje voor afgesloten. Ik was verbijsterd over de commotie. Het kan toch niet nieuw zijn dat SGP-ers zich tegen homo’s en het homohuwelijk uitlaten? Dat doen toch al sinds jaar en dag evenals de katholieke kerkleiders, de meeste joodse leiders en de islamitische ook? Pijnlijk genoeg, daar niet van, maar om als kerken nu zó omstandig te laten zien dat je homovriend bent. Misschien is het belangrijk hoor, ik weet het niet. Ik heb altijd gedacht dat een homo/lesba voor haar/zijn eigen zielenrust weinig te zoeken heeft in de kerk.

In de Domkerk zijn ze echter helemaal vóór homo's. Al sinds 1970. Ze hingen van de week dus onmiddellijk de regenbogenvlag uit. En de hele dienst gaat erover. Dat ze voor homo’s zijn, dat ze homohuwelijken inzegenen. Dat t gewoon is hier. 

Daar moet ik blij mee zijn, maar ik ben toch geprikkeld. Waarom moet het er de hele dienst over gaan als het zo gewoon is? Waarom hebben ze het steeds over de ‘seksualiteit’ en ‘seksuele geaardheid’ als het over jongens met jongens en meisjes met meisjes gaat? Gebruik je dan geen andere woorden als ‘verliefdheid’, ‘liefde’, en ‘verlangen’, zoals men doet als het over ‘gewone’ heteroliefde gaat? Waarom is er niet een homo/lesba die éven het woord voert over de afgelopen week (bijvoorbeeld over oud zeer bij veel homo’s en lesba’s dat door deze kwestie weer aangeraakt wordt) en daarmee schluss

Als het zo gewoon is, waarom moet een kerkeraadslid bij het koffiedrinken steeds weer trots mededelen dat ze hier zoveel homo’s in de kerk hebben? Waarom benadrukt hij  - voor de ‘grap’ - ‘zelf ben ik gewoon netjes hetero’? Het is helemaal niet gewoon. Nette vrijzinnige maar wel heel traditioneel protestantse hetero-heren en enige -dames voeren hier de boventoon. 

Het is voor jou ook niet gauw goed he, zegt Bobby. Dat klopt, in de kerk is het voor mij niet gauw goed. 

Geen opmerkingen: