donderdag 20 januari 2022

Het Henschotermeer

Van de week had ik een petitie getekend tegen de ‘verroompotterisering’ van het natuurgebied Henschotermeer. Ik ben daar nog nooit geweest maar hoe kan iemand nu vóór ‘verroompotterisering’ zijn, dacht ik. En tekende. Bobby vertelt desgevraagd dat hij er vroeger ook wel ging zwemmen maar sinds het helemaal omhekt was eigenlijk nooit meer geweest. 

Dus daar ga ik vandaag maar eens wandelen. Het is vanaf ons een half uurtje rijden: het ligt tussen Zeist en Woudenberg. En ik moet zeggen: het is bééldschoon. Je waant je in het buitenland. Of in het zwemmeertje mijner jeugd: tussen Emmen en Sleen hadden we de Kibbelkoele als zwemplas in het bos.

Wat ik wel heel erg onsympathiek vind is dat je er alleen betaald kunt parkeren: overal slagbomen en nergens een plekje om even te gaan staan. Dus daar moet je je echt even overheen zetten. Het is duidelijk een issue, dat zie je aan alles eromheen. Er zijn ook caravanparken en huisjesparken en overal slagbomen. Het parkeertarief is 3 euro per uur, dus als je een uurtje wandelt is dat geen ramp. In de zomer moet je ook betalen om te gaan zwemmen, maar in de winter hoef je alleen parkeergeld te betalen. Er is aan het meer een leuk strandrestaurant (nu natuurlijk wegens Corona gesloten) en dan blijf je al gauw een paar uur op die parkeerplaats.

Het natuurgebied is particulier. Het meer is ontstaan in 1939 toen er zand werd gegraven ten behoeve van de Grebbelinie. Het gebied hoort bij Landgoed Den Treek en de gemeente Utrechtse Heuvelrug en Woudenberg pachten het van hen ten behoeve van recreatie. Lange tijd deed het Recreatieschap voor hen het beheer, waarvoor de gemeenten dus betaalden, maar op enig moment kostte het hen te veel geld en nu wordt het beheer gedaan door een andere organisatie. Ik denk dat toen die hekwerken en het parkeerbeleid ingevoerd zijn, want iemand moet dat betalen: de gebruiker. En nu heeft die organisatie grootse plannen met meer recreatie en huisjesparken. Meer omzet. En de Partij voor de Dieren in Woudenberg is de petitie begonnen. Nu weet u alles. 

Geen opmerkingen: