De autoverkoper te IJsselmuiden vraagt van welk station hij ons kan afhalen: Kampen of Kampen-Zuid. Wij hebben geen idee. Als we op het treintje van Zwolle naar Kampen stappen zien we alleen tussenstation ‘Stadshage’, geen ‘Kampen-Zuid’. Wij rijden in een door een firma ‘Blauwnet’ geëxploiteerd treintje.
Lesje topografie. Er blijken tussen Zwolle en Kampen twéé spoorlijnen lopen. Wist u dat? Het ‘Kamperlijntje’ bestaat sinds 1865, en sinds 2012 is er ook de Hanzelijn van de NS tussen Lelystad en Zwolle, met stops in Dronten en Kampen-Zuid. Ongetwijfeld heb ik dat ooit in de krant gelezen en op het Journaal meegekregen, maar echt blijven hangen is het niet. Op station Zwolle wordt dit nauwelijks gecommuniceerd.
Vanuit Utrecht kun je nu op drie manieren met de trein in Kampen komen. Of je neemt de intercity naar Zwolle en stapt daar over op het Kamperlijntje, of je neemt vanaf Zwolle de sprinter naar Dronten. Of je reist vanaf station Utrecht Overvecht met een sprinter naar Almere alwaar je overstapt op de trein naar Lelystad, Dronten, en Kampen-Zuid. Voor reizigers uit Utrecht is het niet de snelste verbinding, maar voor mensen uit de polders natuurlijk des te meer. Al denk ik dat mensen in de polders het meeste met de auto doen.
Wij arriveren dus bij het kopstation Kampen, aan het water, waar het eigenlijk IJsselmuiden heet.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten