donderdag 6 oktober 2022

Oogst

Voor het eerst sinds twee weken ben ik weer op de volkstuin. Het is nu van een overvloedige uitgebloeide nazomer dat je er naar van wordt. Gaat al die uitgebloeide rommel vanzelf dood en verdwijnt die dan, en komt het volgend jaar gewoon weer op?

Ik ga de komende tijd maar een vuilniszak per keer wegknippen en afvoeren. Zodat de ergste overgroeingen een beetje in toom zijn, zoals de lathyrus bij het hek. En een plan maken voor een paar borderbloeiers, rozen ofzo, stukken schoonscheppen en onderzoeken welke planten misschien het najaar nog de grond in kunnen.

De grond onder het huisje is goddank nog immer droog, maar het gazonnetje wordt al soppig. Niks geen maaien meer. Toch laat ik de boordevolle regentonnen nu leeglopen, dan kunnen die een volgende regenbui weer opvangen.

Dan oogsten. Ik ben bijvoorbeeld erg benieuwd naar de pastinaak. Die zit onder de grond dus die kan je niet zien. Ben benieuwd wat we daar van kunnen maken. Er staan ook nog twee knolselderijen, die oogst ik wel de volgende keer. Wel neem ik een enorme reuzenbiet mee van minstens een pond. 700 gram. En de bosui die alle kanten is opgegroeid. 

Geen opmerkingen: