zaterdag 11 april 2009

Een nieuwe lente

Naar de Hema afgereisd om ideeen op te doen voor het Paasontbijt. Niet alleen ik, maar vrijwel iederéén was bij de Hema om ideeen op te doen voor het Paasontbijt. Paasontbijt is commerciele onzin, maar toch leuk. Eieren, chocolaatjes, paasbrood en smoothies danwel gewone sinaasappelsap. Kom je Paasontbijt bij ons vieren en een beetje kouten? En misschien als we allemaal zin hebben naar de lammetjes?

Het is al vele, vele jaren geleden dat ik voor het eerst werd uitgenodigd voor een Paasontbijt. Ik denk ca 1996. Het was bij Bernie, vriendin van vriendin van vriendin. Zo'n tien damesdames om tafel, vanaf een uur of elf. Ik snapte er niets van, niet wat de bedoeling was, er was geen leiding, geen programma, ik wist niet goed wie was, en waarom, maar ik had niets te doen en had zo een fijn Paasprogramma. Het Paasontbijt bestond eruit dat we aten en kletsten. Op een gegeven moment gingen we met een deel van het gezelschap wandelen in Het Twiske, en toen kwamen we weer terug, en we aten en dronken champagne-achigen en langzaam werden we een beetje kachel. En om een een uur of zeven wankelde je zonder avondeten naar huis. Bij gebrek aan geloof en dus van betekenis met Pasen vond ik het zo'n goed idee dat ik sindsdien bijna elk jaar zelf een Paasontbijt organiseer.

Het wordt vanwege de kleine eettafel wel minder groots. Ik ben met algemene stemmen benoemd tot Chef Decoratie - ik mag dus voor de aankleding zorgen. De Paaskleuren van dit jaar zijn behalve geel en groen ook roze en lichtblauw. Als het maar schettert. De seculiere vorm van het Paasfeest, zeg maar. Wij seculieren hebben immers geen Wederomstanding des Vlezes te vieren en vieren het nieuwe leven dus maar zo.

Geen opmerkingen: