zondag 5 april 2009

Palmzondag

We beginnen de dag met een portie Roomse heisa. Het is Palmzondag en in de Krijtberg aan het Singel staat een processie aangekondigd. Dat lijkt me wel weer een ervaring.

Uit de Bijbel herinner ik me iets met juichende menigten die kledingstukken en palmtakken op de grond gooiden voor Jezus die op een ezeltje als koning werd binnengehaald in Jeruzalem. En nog geen week later werd hij ter dood gebracht. Dat toonde de domheid en wispelturigheid en beïnvloedbaarheid van menigten aan.

Bij ons thuis werd 'Palmpasen' vroeger niet gevierd. Kinderen met die paastakken met eieren eraan, dat waren in mijn ervaring bijkans heidenen. In elk geval waren ze bijgelovig. En dat was fout.

In de Krijtberg krijgen we bij binnenkomst een groen takje - het lijkt buxus. De Krijtberg is een práchtige majestueuze kerk, waaromheen een grote groep Jezuïeten functioneert. Zij verzorgen dan ook de diensten, inclusief de Gregoriaanse zang. De oudere garde ziet er hoogintellectueel uit, maar de jongere garde in het geheel niet. Het ritueel van de dag hebben ze zo te zien vantevoren niet goed doorgenomen, dus er is voortdurend overleg wie nu wat doet en hoe precies. Het buxustakje, hoe moet dat in het kruisbeeld gestoken, is een van de vraagstukken.

De processie - mijn eerste processie - bestaat uit een rondje door de kerk, niet -zoals ik even vrees - rónd de kerk. We schuifelen met zijn allen met die takjes in de hand achter het koor aan. Even vrees ik dat we de straat op gaan, maar dat valt mee. De mis duurt twee uur - normaal is het nog geen uur. De helft bestaat uit een Latijns gezongen tekst van een uur. Dat is heel rustgevend en meditatief. De kerk is bomvol.

Wikipedia: 'In de rooms-katholieke kerk wordt Palmzondag vanouds gevierd met de zegening van palmtakken, in onze streken vanwege het klimaat bijna altijd vervangen door buxustakjes. Na de zegening volgt een processie met traditionele gezangen die herinneren aan het volk dat Hosanna riep en Jezus met gejuich in Jeruzalem binnenhaalde. Deze muziek heeft, zoals de hele dag, een wat verdrietige ondertoon, vooruitlopend op Goede Vrijdag, de dag waarop Jezus door datzelfde volk verstoten werd. Dezelfden die Hosanna riepen op Zondag, zouden Kruisig Hem roepen op Vrijdag. Enkele van deze beroemde Gregoriaanse antifonen zijn door verschillende componisten bewerkt tot polyfone muziekstukken. Na de Mis worden de gezegende palmtakken thuis achter het kruisbeeld gestoken.'

Ik zet ze maar in een borrelglaasje.

Geen opmerkingen: