dinsdag 28 april 2009

Oranjegerokt

De foto van het zaklopen kan ik niet vinden. Dan maar de foto van jaren eerder. Zal ca 196o zijn, of 1961. Ik kan geen babyleeftijden schatten maar Broerlief (1962) ontbreekt nog geheel! Vijf zusjes. Ik ben de tweede van rechts, 3 à 4 jaar schat ik. Echt scherp is deze scan niet zeg!

Hier zien we dus ElsjeHeleentjeNinekeLucieBeppie. De twee meisjes links in het rijtje zijn buurmeisjes. Mijn moeder knutselde elk jaar van crèpe-papier Koninginnedagrokjes voor ons. Ik heb haar daarna nooit meer op knutselen betrapt, dus het was vrees ik een jaarlijks weerkerende major klus. Eenmaal oranjegerokt woonden we plechtig het vlaghijsen door Vati bij.

Toen ik klein was woonden we in een huis in het oude dorp, vlak bij het station en het bos. Allee 19 Emmen. Er woonden daar meerdere gezinnen met zo'n 6 kinderen. Blijkbaar was dat de norm in onze gezindte. Arme Mutti's. En misschien ook wel Arme Vat'i's. Want die moesten daar maar Kost voor verdienen. Al die Brintapap die wij kostten. En crèpe-papieren rokjes!

Allemaal hadden we in elk van die gezinnen wel een leeftijdsgenootje, meestal werd dat dat je vriendinnetje of je vriendje. Sliertsgewijs liepen we naar school en naar de kerk. Toen Was Geluk Heel Gewoon.

Geen opmerkingen: