donderdag 11 januari 2018

Ludgerus

De heilige Ludgerus: hij stond tientallen jaren als een kalmerende aanwezigheid op het Bernhardplein en beetje bij de Jacobuskerk te staan, en nu is hij weg. Dat had ik even gemist. Sinds die kerk verkocht is aan de Evangelischen is hij verhuisd naar het Klooster Cenakel verderop in de wijk, bij de Roze Zusters.

Ludgerus (ook wel Liudger)  leefde in de 8e eeuw. Hij werd geboren in Zuilen. Hij moet als kleine jongen Bonifatius nog gekend hebben, die in 754 werd vermoord bij Dokkum.

Ik mis hem wel. Het eerste huis dat ik serieus bekeek om te overwegen om naar toe te verhuizen als ik dan toch naar Utrecht ging was om het hoekje precies bij die kerk. Bij dit beeld. Dat leek me wel wat, die mooie tuin om de kerk en dit beeld en meneer pastoor als overbuurman... Een brokje jaren vijftig sentiment in het 21e-eeuwse bestaan. 

Dat doet me dan weer denken aan de boeken van Don Camillo, die ik als puber leende bij de bibliotheek te Emmen/Angelslo en waar ik bijzonder van genoot. Het waren satirische verhalenbundels over een dorpspastoor, een communistische burgemeester en de rest van het dorp. Deze boeken zijn later verfilmd, met Fernandel als pastoor.


Geen opmerkingen: