donderdag 4 januari 2018

Rietgedekt

Vandaag ga ik naar een boekbinderij in Maartensdijk. Ik heb alweer twee jaargangen van het vakblad in te binden. Twee jaar geleden - net verhuisd naar Utrecht - vond ik een gepensioneerde boekbinder in de wijk Ondiep, vlakbij mijn huis, maar die heeft inmiddels zijn apparatuur weggedaan. Nu kom in terecht bij een vakman die er ooit met zeven man werkte en nu zo te zien alleen. Hij woont en werkt in een prachtige rietgedekte boerderij. Hij deed altijd alle jaargangen tijdschriften inbinden voor de universiteit, maar dat is door de jaren heen nogal teruggelopen. 

Hij is erg praatgraag en laat mij trots al zijn projecten zien: zoals de hand/ingebonden honderdduizendste Hendrik Groen en de honderdduizendste Astrid Holleeder. Er is een afscheidsboek voor Gerrit Zalm, en een afscheidsboek voor een hoofdredacteur wat direct een nieuwtje voor mij is. He, dit uitje werkt toch tien keer beter voor de ideeenvorming dan een dag op kantoor. Hoe komen ze bij u, vraag ik, want wie kent nu een boekbinder en een rietgedekt huis in Maartensdijk? 

Die man gaan we maar eens portretteren.

Geen opmerkingen: