woensdag 31 januari 2018

‘Digitaal vaardig’

Mijn zorgverzekeraar gaat met zijn tijd mee en is gedigitaliseerd. Alles is gedigitaliseerd. Je krijgt geen post meer maar (vrijwel) ook geen mailtjes. Er is in de online omgeving een rijtje facturen en diep in de site is ook ergens een Postvak In. Daar staan die facturen ook in, maar ook andere post. Je krijgt doorgaans geen melding dat er post is of een factuur. Soms krijg je wel een mailtje die is atijd licht dreigend gesteld, dat je dingen niet betaald hebt. Ik moet zeggen dat ik het overzicht een beetje kwijt ben. En met al die onderzoeken achter de rug en in het vooruitzicht  wil je er toch wat greep op houden. Zelf krijg ik geen facturen van de zorgaanbieders, ik heb geen idee.  Dat Eigen Risico van €485, is dat al opgebruikt inmiddels, bijvoorbeeld? En een factuur heb ik door zo´n dreigmail van schrik twee keer betaald. Wordt dat verrekend of moet je daar om vragen?

Vandaag wil ik dat eens oppakken en afhandelen. Het is toch een voortdurende onrust. Maar denk je dat er een telefoonnummer te vinden is op de site? Klantenservice heeft wel een knop, maar als je daar op klikt kom je op pagina's met 'veelgestelde vragen', en vooral géén telefoonnummer. Ik overweeg naar een zorgkantoor te gaan, er zit er een in Leidse Rijn en een in Zeist, dan zie je eens een mens, maar misschien als ik nog even door zoek. Omdat ik zo volhardend ben lukt het vandaag.

Je moet veel nummers BSN, DiGiD, en je hele dossier bij de hand hebben, dus dat maak ik. En de mededelingen in mijn 'Postvak In', en de afschriften van de bank.

Dat de facturen als 'onbetaald' in het systeem staan komt omdat ik niet via de Betaalknop betaald heb, legt de medewerkster uit. 'Als u zelf via de bank betaalt dan geeft het systeem dat niet aan. Nee. Dat kan niet.' 'Maar die Betaalknop doet het vaak niet', zeg ik. 'Ik móet wel. Nu is er vorige week een bedragje teruggstort. Waar bestaat dat bedragje uit? Ik heb daar geen bericht over, niet in de mail en niet in mijn Postvak In. Soms krijg ik een melding: 'Doe het via de app, maar die loopt ook vast.'

Nou ja, en zo lopen we alle kwesties door. Alles is betaald, stelt ze me gerust. Er zijn dus nog geen facturen van de januari-onderzoeken binnen. Dus die €485 'Eigen Risico' komt nog.

Ligt het aan mij, vraag ik, of ligt het aan u? Nee, U bent digitaal vaardig, dat hoor ik wel', zegt de medewerkster. 'Als ik zo eerlijk mag zijn', zeg ik, 'ik ben al heel heel veel jaren klant bij u, ik vind u sympathiek, en u wás adequaat, maar voor mij is dit inmiddels een reden om over te stappen.'

'Ik durf het haast niet te zeggen', antwoordt ze, 'maar misschien kunt u de app opnieuw downloaden? Misschien doet hij het dan wel.'

Geen opmerkingen: