
De Gotthard-tunnel is 17 km lang en tweebaans. Er wordt doorgaans niet harder dan 30 km per uur in gereden. Je zit er zo drie kwartier in. Ik heb het ooit al eens gedaan. Een keer of twee. Het is er heel warm en vol uitlaatgassen. Echt claustrofobisch. Vooraf krijg je een folder wat je moet doen bij panne of brand. Voorwaar geen pretje, maar wel weer een ervaring.

Later laten we ons vertellen we dat die Gotthard-tunnel altijd een probleem is, maar dat ze hem hoe dan ook niet gaan verbreden (daar is daar te Zwitserland zelfs een wet over) omdat een bredere tunnel de Zwitsers miljarden Zwitserse franken kost en alleen maar meer verkeer aantrekt. En dat willen ze niet. De pas blijkt pas een week open, vanwege vorige week Pinksteren (en het bijbehorende Pinksterverkeer) is er enorm veel werk verricht om die sneeuw te ruimen. De weg moet uit die sneeuw gefreesd worden. Vier meter hoog is de sneeuw soms nog.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten