zondag 10 mei 2015

Heimat in Amsterdam

De laatste aflevering (deel 13) van Heimat 2 speelt deels in Amsterdam. Hermann is het pad helemaal kwijt en reist Clarissa achterna, die met een groep muzikantes we tournee door Duitsland maakt en ook optreedt in De Melkweg. Hij is 30 en helemaal alleen op de wereld. De vriendengroep van de beginjaren in München is helemaal uit elkaar gevallen. De huwelijken zijn er ook niet meer. Een mooie afscheidsaflevering die we ter afscheid in Amsterdam zien. De laatste keer op de gele bank. De laatste twee nachten in dit bed. Ik kocht het in 1995.

Ik gooi diverse spullen weg, vooral keukenspullen die ik nooit gebruik, en het oude bakbeest van de televisie op de slaapkamer. Het is niet zoveel, maar toch is het betekenisvol. Ik loop de hele tijd hardop te overwegen wat er wel en niet aan kasten mee zal naar Utrecht.

Ik zal het leven missen hier, het waren 35 mooie jaren in Amsterdam. Maar het afscheidssentiment maakt plaats voor opluchting dat de transitieperiode maandag eindelijk voorbij zal zijn. Dan woon ik dáár. En ook al moet ik dan nog tig keer op en neer om het huis in Amsterdam echt leeg te krijgen, want dat gebeurt maandag nog lang niet, dan woon ik toch dáár.

Nieuwe ronde, nieuwe kansen, zullen we maar zeggen. En het Songfestival gaan we toch wel weer bij Leen en Ekfa kijken, zegt Bobby.

Geen opmerkingen: