donderdag 7 mei 2015

Wireless

Om redenen die ik kwijt ben heeft Broerlief 5 jaar geleden voor mij mijn hele wifi-gebeuren onder mijn bed aangelegd. Ik geloof me te herinneren dat de reden was dat er al een telefoonaansluiting in de slaapkamer was, dat de studeerkamer direct onder de slaapkamer ligt en dat die misschien wel te ver afligt van de telefoonaansluiting in de woonkamer. Enfin, het werkte en ik heb er nooit meer naar gekeken.

Als het goed is is er in het nieuwe huis nu een telefoonkabel met signaal. Xs4all heeft al een nieuw modem gestuurd, en als we over zijn komt een technicus van Guideon in één keer al onze apparaten installeren: de WiFi, de computers, de radio's, de telefoons en de tv's. Dat doen ze pas als alle apparaten over zijn, zo hebben we besloten, en Bobby verhuist later dan ik. Straks zit ik twee weken zonder internet, tob ik. Zoals u begrijpt bevalt mij dat maar niets.

Ik bel Guideon of ze niet twéé keer kunnen komen, om eerst de WiFi te installeren en later de rest, maar dat doen ze niet, tenminste niet op kosten van xs4all. Dat moet ik maar aan Xs4all vragen. Dus bel ik weer eens naar Xs4all.nl, mijn lievelingshobby, of die man van Guideon niet twéé keer mag komen. Jawel, zegt Xs4all, als u één keer zelf betaalt. 

Ik leg de kwestie uit. Zegt Xs4all.nl: Maar als u dat modem van u in dat nieuwe telefoonstopcontact steekt, dan doet ie het in uw nieuwe huis gewoon ook, hoor! Alleen al die zin! 'Als u dat modem van u in dat nieuwe telefoonstopcontact steekt'. Alsof het allemaal vanzelf spreekt. Dus ik onder het bed, kijken wat er ligt. Ik vind twéé apparaten, ik denk een 'router' en een 'modem'. Maar wie is wie en wie wat precies doet? Ze zijn onderling verbonden door een blauwe draad en één (ik denk de 'router') hangt aan de telefoonaansluiting. Als ik dit nu zo verhuis, en in de telefoonaansluiting steek, zou het het dan doen? Wat een rust zou dat geven. Alleen al voor het antwoord zou ik nu zo op en neer rijden naar Utrecht. Terwijl ik net van Bunnik kom.

Geen opmerkingen: