woensdag 20 mei 2015

Zuilen

In het kader van het vraagstuk 'Waar-Ben-Ik?' lig ik een avondje Zuilen te googelen.

Zuilen was vroeger een zelfstandig dorp tussen Utrecht en Maarssen. Het is in de jaren vijftig bij de stad Utrecht getrokken. Je kan alleen niet zien waar ooit het hart van Zuilen geweest is, of er een soort centrum was, een centraal plein, een kerk, winkels. Volgens mij was het best deftig, of in elk geval gedeelten, en is het mis gegaan door d cohorten goedkope jaren vijftig flats, die de laatste tien jaar voor een deel weer afgebroken zijn en vervangen door nieuwbouw. 

Er is een site Museum van Zuilen, die denk ik hoort bij een daadwerkelijk museum. Als ik naar de foto's op die site kijk dan was de Amsterdamsestraatweg het centrum, bij het Julianapark. Daar was een majestueuze grote hoge neogotische kerk, de Ludgerurus kerk, die wel de Dom van Zuilen werd genoemd, heel gezichtsbepalend. Dat moet de kerk op deze foto zijn. Die is in 1977 afgebroken, wegens decimering van de bezoekersaantallen.

Er waren twee grote fabrieken: de staalindustrie van Demka en Werkspoor, waar veel mensen voor werkten.

Geen opmerkingen: