- Die rits is kapot! zegt de buurtschoenlapper met een overduidelijk verwijt in zijn stem. Utrechtse middenstanders zijn niet altijd even klantvriendelijk. Je bent altijd een beetje op je hoede bij het binnenstappen.
- Ja, verdedig ik mij, ‘maar daarom kwam ik toch hier?’
- Als u het achterkantje van de rits er niet afgetrokken had, dan had ik hem kunnen terugzetten. Nu niet. Die rits is stuk.
- Wat kunt u dan wel?’
- Ik kan er een andere rits inzetten. Maar deze rits heb ik niet, ik heb alleen nylon ritsen.’
Nu heeft Utrecht ook De Beste Schoenmaker van Nederland 2016, lees ik op internet, een familiebedrijf sinds 1956, maar die winkel is op zaterdagmiddag dan weer dicht. En die houdt er ook nog eens per 1 oktober mee op. Ze gaan mee met de nieuwe tijd en hebben sinds een tijdje twee webwinkels: kapotteschoenen.nl en vetersonline.nl, en die bijten met de oude ambachtelijke winkel.
Maar om nou mijn schoen per Post.nl naar Emmen of Ootmarsum te sturen... Dat zou toch van de gekke zijn. Verder zoeken dus maar in Utrecht. We hebben nog een Mister Minit aan de Steenweg en een schoenmaker in Winkelcentrum Overvecht. Niet mijn lievelingsplek, maar deze hoort wel bij hetzelfde Gilde van Kwaliteitsschoenmakers als de eerdergenoemde maar net gesloten ‘Beste’. Gildeschoenmakers prijzen zich aan met kwaliteit van repareren én met klantvriendelijkheid.
En zo raakt u met mij zomaar verzeild in het schoenlappersvakgebied. Dat natuurlijk ook te lijden heeft onder de ontwikkelingen in de schoenenbranche. De internetverkoop. De goedkope rambam uit het verre oosten. Het gebrek aan kwaliteitsschoenen die de moeite van het repareren waard zijn.
En zo raakt u met mij zomaar verzeild in het schoenlappersvakgebied. Dat natuurlijk ook te lijden heeft onder de ontwikkelingen in de schoenenbranche. De internetverkoop. De goedkope rambam uit het verre oosten. Het gebrek aan kwaliteitsschoenen die de moeite van het repareren waard zijn.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten