zaterdag 22 september 2018

Rits

In juni kocht ik nieuwe sluwe sneakers bij de Wolky-winkel te Emmen. Er is ook een Wolky-winkel in Utrecht, maar die had ze niet. De Wolky-winkel in Utrecht is een franchise-winkel, is mij ooit uitgelegd, die hebben niets met de ‘echte’ Wolky-winkels en Wolky-webshop te maken. Je kan de meeste van de leuke schoenen op de Wolky-website er dan ook niet krijgen. Heel merkwaardig. Ik wil schoenen niet online kopen, ik wil ze passen voor ik ze koop. Anyhow, in Emmen (of all places) is wel een ‘echte’ Wolky-winkel. Toen ik afgelopen juni met de nieuwe Goudse vriendin naar de dierentuin aldaar ging kon ik er ook mooi de  Wolky-sneakers passen. En kopen.

Van de week als ik om 08.45u bij de yoga moet aantreden gaat de rits van de schoen zomaar zonder reden kapot. Ik ben al laat, en ik kan de rits niet meer open krijgen, en mijn schoen niet uit. En het klasje maar wachten. Allemaal vreemde mensen en ik roep uit de kleedkamer: ‘Sorry ik krijg mijn schoen niet uit.’ Uiteindelijk weet ik mijn voet toch uit de schoen te wurmen, maar na afloop van het klasje krijg ik hem niet meer áán. Categorie klein leed.

Ik heb nog hoop dat Bobby de rits met zijn geduld, gereedschap en middeltjes wel weer open krijgt, maar nee. Ik mopper een beetje, dat die schoenen wel 99 euro kostten. Bobby begint meteen ferme principiële taal over garanties en de Consumentenbond en ik zucht. Heb ik daar zin in? Maar ja, niet geschoten altijd mis. Dus bel ik naar Wolky Emmen. ‘Nee’, zegt Wolky Emmen, ‘op ritsen zit geen garantie.’ Maar zij geeft toe dat deze schoen wel erg snel kapot is. Als compromis kan ik de schoen naar haar opsturen, dan laat zij hem repareren, en dan delen we de schade. Ik vind het maar gedoe.

Dus breng ik de sneaker eerst maar eens naar de buurtschoenlapper. Die werpt er een blik op en zegt: ‘Die rits heb ik niet.’ Maar, voegt hij daarna iets toeschietelijker toe: hij krijgt hem wel weer los. Wat Bobby en mij na elk een kwartier prutsen niet lukte. Wij zijn benieuwd. Zaterdag.

Inge te Friesland die paard rijdt tipt een schoenmaker in Ootmarsum, die volgens haar elke schoen kan maken en elke rits heeft. Die komt haar bij de paardrijlaarzen zeer van pas. 

Geen opmerkingen: