zaterdag 12 september 2009

Lijstenmaker op zee

In een grijs verleden was ik een poosje Chef Lijstenmakerij bij een lijstenmakerij. Een van de lijstensystemen die we daar verkochten waren Barth lijsten. Handig, strak, stevig, stapelbaar. Zie foto. In die tijd heb ik voor Zuslief en haar man eens drie prenten ingelijst, waar ze nog altijd zeer content mee is. Die prenten maakten deel uit van een reeks waar ze er nog heel veel van heeft. Nu ze binnen afzienbare tijd (overmorgen) een nieuwe respectabele leeftijd bereikt vroeg ze of ik zeven van die lijstjes kon meenemen. Met passepartoutjes. Buitenmaat 30x30, binnenmaat 23x23.

Ik een beetje heen-en-weren: zou ik naar de Hema, naar Ikea, naar Van der Linden, of naar Ex? En waar scoorde ik passepartoutjes van het juiste formaat? Want de Hema heeft wel mooie passepartoutjes, maar alleen met binnenmaat 17x17. Nee, die niet, dan valt er teveel van de prent af, zei Zuslief gestreng. Nadat ze me een afbeelding van een van de ingelijste prentjes had gestuurd zag ik onmiddellijk: dat is een Barth-lijstje.

Het werd natuurlijk een enorm nippertjesgedoe, maar wel weer hilarisch: breedgrijnzend ´n beetje afdingen bij de medewerkers van Ex (`Ik krijg altijd 50% korting´), bestellen, grijnzend een te snel tijdschema doordrukken, en alles ging goed. Vlak voor vertrek kon ik de stapel lijstjes in de bolide leggen.

Nu ben ik de prenten aan het inlijsten. Het is al wel vijftien jaar geleden dat ik dit werk voor het laatst deed, maar de handelingen zitten nog helemaal in mijn systeem. Partijtje herbeleving van heb-ik-jou-daar. Heel therapeutisch allemaal.

Geen opmerkingen: