Ton Koopman is een beetje net zo'n oud kaal mannetje als Marc Marie Huijbregts. Het is een beetje oneerbiedig, geef ik toe, want de man is wereldberoemd, maar dit is toch wel de eerste en niet aflatende indruk. Reenske zegt het ook: Wat een ijdeltuit. We zijn in Vredenburg Leidsche Rijn (de 'rode doos'), waar hij 'zijn' Amsterdam Baroque Orchestra dirigeert, dat als slotconcert op het Festival Oude Muziek enige symfonieën van Haydn speelt. Maar mag hij een beetje trots over het podium dansen? Wie ben jij om dat te veroordelen, Lucie Theodora? Wat weet jij nu helemaal van de wereld van wereldberoemde dirigenten?
Ze spelen de symfonieën nr. 97 en nr. 98 van Haydn en het orgelconcert in D-groot. Koopman dirigeert niet alleen, hij speelt ook zelf mee op een schitterend orgeltje met gouden ornamenten en een prachtig lieflijk geluid. Het concert wordt opgenomen en live uitgezonden op Radio 4. (Bobby luistert thuis mee en zegt na afloop: 'Schitterend was het, vooral dat orgelconcert.') Maar het orkest en het orgel zijn wat te klein voor die giga-zaal in dat Vredenburg Leidsche Rijn waar wel 1500 mensen in kunnen. En we zitten niet echt op de eerst erij. Ik denk nog even dat het misschien aan mijn lichte doofheid ligt - en dat ik ook dáár weer mee naar de huisarts moet - maar Reenske heeft het ook. Dit orkest moet in een veel kleinere zaal.
Het orgel. Daar is het weer. Maarten 't Hart staat in alle kranten en weekbladen vanwege zijn nieuwe roman Verliefdheid. In ik meen Vrij Nederland staat onder meer een foto van de man achter zijn orgel. Daar in Vredenburg Leidsche Rijn droom ik even van een concertreeksje Frau und Orgel. Lijkt me leuk om te organiseren.
Het orgel. Daar is het weer. Maarten 't Hart staat in alle kranten en weekbladen vanwege zijn nieuwe roman Verliefdheid. In ik meen Vrij Nederland staat onder meer een foto van de man achter zijn orgel. Daar in Vredenburg Leidsche Rijn droom ik even van een concertreeksje Frau und Orgel. Lijkt me leuk om te organiseren.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten