De verwarming is een half jaar uit geweest maar vorige week vrijdag wordt het ineens wat killer. Tijd om de boel weer eens lekker open te draaien. Worden er drie van de zes radiatoren niet warm. Wat doe je: je gaat ze allemaal eens even ontluchten, je draait ze allemaal eens open en dicht en op een gegeven moment wordt alleen die in de douche nog niet warm. Verwarmingsmonteur gebeld. 'Verwarmingsservice Feenstra met Audrey...'
Maandag zullen ze komen, ik sta als eerste op de lijst. Tussen acht en half negen. 'En als ze dan niet komen, waar bel ik dan naar toe? Mag ik een direct nummer van de monteur?' Ik ken die pappenheimers. 'Natuurlijk komen ze', zegt Audrey, hoogst beledigd.
Maar natuurlijk komen ze niet. Als ik na anderhalf uur bel, zegt Audrey: 'Hoe kan dat nou, het staat echt goed in het systeem. Ik bel hem wel even. O, hij is in de Hazenstraat, wel vlak bij u, hij heeft het formulier zeker niet goed gelezen. Hij komt straks. O, moet u nu de deur uit? Dan moeten we maar een nieuwe afspraak maken. Nee, dan bent u écht de eerste. Ze beginnen om acht uur, maar ze komen door de Coentunnel. Dus het kan íets later worden.'
Om acht uur hoor ik op de radio dat er een vrachtwagen klem staat in de Coentunnel. Dus inderdaad, er verschijnt niemand. Audrey weer gebeld. 'Beetje geduld,' maant Audrey, 'er komt een andere collega.'
Die collega komt inderdaad. Na wat doppen schroeven zegt hij: 'Er zit waarschijnlijk een luchtbel ergens in de leidingen. Draait u alle andere radiatoren maar dicht. Nu komt alle waterdruk op deze ene radiator.' En verdomd. We horen blub blub blub, en het water stroomt weer. Ik ben onder de indruk van de eenvoud van het probleem en de oplossing. Dat ik dat nou niet zelf kon bedenken. Ik moet wel betalen, want een radiator die niet warm wordt staat niet in de kleine lettertjes van het service-contract.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten