zaterdag 26 september 2009

Minderen

Kuierend door het Spiegelkwartier langs allerlei galerietjes bedenk ik dat ook tekenen de kunst van het loslaten is. Minderen. Eigenlijk geldt dat voor het hele leven, maar nu heb ik het over het tekenen. Minder lijnen, minder kleur, minder materiaal. Mijn pasteltekeningen - zie onderaan de verhaallijn 'Tekeningen' - hartstikke leuk, maar helemaal dichtgeplamuurd. Minderen is echt moeilijk. Het best is het gelukt bij de tekening van de Waal bij Varik. Ik heb veelal de neiging om alles vol te kliederen. Ga maar oefenen. Het moet snel en trefzeker. De illustrator Jo Spier is mijn grote voorbeeld. Voor wie hem niet kent: op een site met rijmelarij over Urk staat wat aardig werk, naast een rijmpje. Voor het slapen gaan.

1936
De Domine van Urk
Die zou op Schokland preeken
Door 't ruischen van de zee
Was hij zijn preek vergeten

1946
De domine van Urk
Die zou op Schokland preeken
Door 't ruischen van het graan
Was hem zijn preek ontgaan

Geen opmerkingen: