zaterdag 5 juni 2010

Dom

Anneke en ik zitten op de galerij, bespreken Leven en Werk, met uitzicht op de Dom. Ze begint op enig moment over de toren en de kerk. Die staan los. Ze vertelt over een storm in pak 'm beet 1674 en ik realiseer me dat ik me nog nooit afgevraagd heb waarom de toren en het schip van de Dom niet aan elkaar vast staan. Is gewoon een feit. 'Dus je zit hier al drie jaar naar de Dom te kijken zonder je af te vragen...' Inderdaad. Nu ik er bij stilsta is het hoogstmerkwaardig.

Gelukkig hebben we Wikipedia: 'De Dom van Utrecht is een markante gotische kerk in het midden van Utrecht. Zij werd vanaf 1254 gebouwd als de kathedraal van het bisdom Utrecht. Sinds 1580 is de kerk protestants. De 112,32 meter hoge Domtoren is de hoogste kerktoren van Nederland en het hoogste gebouw van Utrecht. Van de kerk resteren tegenwoordig slechts het koor, het dwarsschip en de toren. Het schip stortte in bij een tornado in 1674. De Domtoren wordt sindsdien door een plein van de kerk gescheiden. Ondanks het ontbrekende schip en de ernstige vernielingen die de overgang naar het protestantisme rond 1578-1580 met zich meebracht, is de Dom een van de belangrijkste gotische monumenten in Nederland.'

En het KNMI: 'Meteorologen en geschiedkundigen hebben uitgebreid onderzoek gedaan naar de weersomstandigheden die deze ramp hebben veroorzaakt. Het noodweer maakte zoveel indruk dat menig dagboekschrijver er uitgebreid aandacht aan heeft besteed. Uit reconstructies blijkt dat sprake moet zijn geweest van een zware windhoos, ook wel tornado genaamd. De onweersbui, met de smalle verwoestende slurf van de hoos, is in het centrum van Utrecht is waarschijnlijk langs de Oude Gracht dwars over het middenschip van de Utrechtse Dom getrokken. Daarbij zijn de windsnelheden van naar schatting 150 km/uur opgetreden.'

- Het KNMI over de tornado van 1674

Geen opmerkingen: