vrijdag 25 juni 2010

Paraplu paraplu parasolletje

Het leven is geen lolletje, paraplu, paraplu, parasolletje... Fijn rijmpje uit de jeugd. Een nieuwe queeste. Zodra zo'n queeste opgelost is denk je: waar ging het nu helemaal over. Maar voordat het zover is kan ik er behoorlijk tegenaan hikken. Nu het zomer wordt moet er nodig wat op het gebied van de zonnewering gebeuren voor het balkon van ca 10 meter op het zuiden. Gordijnen dicht is niet meer afdoende. Maar om nou een twee stuks zonnescherm à 4 meter aan te schaffen voor een huurhuis... Dagdeel van het leven gebruikt om de parasols te beoordelen van Hema, Praxis, Intratuin. Ik háát die winkels, maar je hebt ze nodig.

Het zijn zaken waar je geen weet van hebt als je er niet naar op zoek bent, maar de meeste parasols blijken 3 meter breed. De parasolverkoper gaat ut van mensen met grote tuinen. En de meeste winkels die in parasols doen hebben geen ruimte om ze uit te stallen - althans niet in Amsterdam. Je moet maar afgaan op de details die ze op de doos noteren. Misschien staan ze wel in de de megastore-filialen uitgestald, maar die liggen dan weer niet om de hoek.

De Hema waar ik naar toe ga heeft alleen parasolletjes in drukke fruitige Hema-kleurtjes bedrukt. Geen parasol-voeten. Afgekeurd. De Praxis heeft één grote ecru parasol met grijze rand en een houten poot. Zonder knik. De drie meter doorsnee zou een probleem kunnen voor een balkon dat 1,5 meter diep is. Afgekeud. De Intratuin heeft alleen maar megameubels voor megatuinen. Afgekeurd.

Internet. Kom ik op de Kwantum terecht. Die blijken heel veel parasols te hebben. Daar ben ik al dertig jaar niet meer geweest. Kwantum is net als Leen Bakker, daar ga je niet naar toe. Máár: ze hebben wel de meeste keus, en: een balkon-parasol! Resultaatgericht als ik ben rijd ik er onmiddellijk naar toe en koop ik er meteen twéé. Want op één been kun je niet lopen, nee dat is zo'n armetierig idee, zong Jasperina de Jong ooit. Ze hebben alleen maar marmeren parasolvoeten. 30 kilo. Die liggen nu achterin de bolide, waar de verkoper ze behulpzaam in getild heeft, maar die krijg ik met geen mogelijkheid omhoog. Nog geen centrimeter. Dat is dan maar de queeste van morgen.

Geen opmerkingen: